black_friday_2020

Black Friday 2020 – noi recorduri pe timp de pandemie

Ce este de fapt Black Friday?

Conceptul a luat naștere în America unde termenul de Black Friday (Vinerea Neagră în limba română) a fost folosit pentru a descrie ambuteiajele din trafic în ziua de vineri ce urmează după Thanksgiving Day (Ziua Recunoștinței). Potrivit tradiției americane, cu prilejul Zilei Recunoștinței, familiile se strâng împreună pentru a sărbători în cadrul unei mese festive cu bucate tradiționale și băuturi din belșug. A două zi însă, toată atmosfera de sărbătoare din ziua precedentă este înlocuită cu una tesionată și sufocantă dată de traficul  îngrozitor generat de întoarcerea membrilor familiei la casa fiecăruia dintre ei. 

Se pare că primii care au folosit termenul de Black Friday acum șase decenii au fost polițiștii din statul american Philadelphia, supărați pentru ghinionul de a fi nevoiți să dirijeze traficul nebun din vinerea care urma Zilei Recunoștinței. Aceeași zi de vineri marchează și începutul sezonului de iarnă pentru americani, iar magazinele încep să scadă prețurile la o mulțime de produse, ademenindu-i pe cumpărători cu oferte de nerefuzat.

Asocierea dintre termenul de Black Friday și reducerile masive, în special la produsele specifice sezonului rece și sărbătorilor de iarnă s-a perpetuat pe parcursul a peste trei decenii, iar amploarea fenomenului i-a determinat pe distribuitorii din mai multe țări să importe acest concept, la fel ca pe o mulțime de alte sărbători sau tradiții ce își au originile în țara de peste ocean.

Black Friday în România 

În țara noastră Black Friday se organizează încă din anul 2011 și reprezintă  o ocazie unică atât pentru magazinele fizice, cât și pentru cele online  de a atrage noi cumpărători prin reducerea cu până la 90% la majoritatea produselor sau serviciilor din oferta lor. Deși oficial Black Friday începe în ultima zi de vineri a lunii noiembrie, multe magazine reduc deja prețurile cu o săptămână sau chiar două mai devreme. Altele aleg să atragă clienții începând cu primele zile ale lunii, extinzând astfel perioada reducerilor pe durata întregii luni noiembrie.

Așa se face că anul acesta s-au înregistrat noi recorduri de Black Friday, iar românii par să fie tot mai încântați de cel mai mare eveniment de shopping al anului, profitând de reducerile masive încă de la primele ore ale dimineții. Minutul de aur a fost 07:44 în data de 13 noiembrie, minut în care nu mai puțîn de 8.260 de produse au fost comandate însumând o valoare de 4,7 milioane de lei.

Printre produsele cele mai comandate se găsesc:

– 197.000 de produse pentru îngrijire personală, un număr dublu față de anul precedent

– 271.000 de produse pentru casă, aproape de două ori mai multe față de 2019

 – 106.000 de electrocasnice mici 

 – 90.000 de jucării

– 66.000 de televizoare

– 35.000 de frigidere

Pe lângă numărul impresionant de articole comandate, uimitoare este și rapiditatea cu care românii au plasat comenzile online: în primele 39 de secunde au fost comandate 500 de bucăți de apă de toaletă, la preț redus cu 54%; în primele 40 de secunde românii au comandat 500 de seturi de accesorii electrocasnice, reduse cu 62%, iar primele 1.000 de televizoare oferite la preț redus cu 28% au fost adăugate în coșul de cumpărături în primele 52 de secunde de la deschiderea ofertei.

Cine pierde și cine câștigă?

Entuziasmul cu care Black Friday este anunțat și promovat de magazinele online ar putea părea ușor nejustificat dat fiind că reducerile majore de preț nu reprezintă un câștig real pentru aceștia, și singurii beneficiari par să fie cumpărătorii, nicidecum retailerii care se întrec în reduceri și oferte. Cu toate acestea, adevăratul câștig pentru magazine nu constă în suma totală a încasărilor din ziua de Black Friday, ci în capitalul de imagine format în rândul clienților. Cu cât încasările sunt mai mari, iar ofertele sunt mai atractive, cu atât magazinul devine mai popular, reușește să ajungă la un public tot mai extins și își deschide astfel calea către fidelizarea clienților existenți, dar și atragerea altor noi potențiali clienți, câștigând tot mai mult teren pe o piață deja foarte competitivă. 

Așadar, se pare că deși este un concept împrumutat – la fel ca multe altele –  Black Friday înregistrează un real success an de an în România, evenimentul marcând una dintre puținele situații de win-win (poate chiar singura)  pentru principalii actori din comerțul electronic – cumpărătorul și vânzătorul. Pe termen scurt sau lung, ambele tabere sunt mulțumite și au de câștigat în urma celui mai important val de reduceri anuale, motiv pentru care ziua cu cele mai mari reduceri de preț din an devine tot mai cunoscută și mai așteptată de români. 

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *